Początki Mitsubishi Electric

Początki Mitsubishi sięgają roku 1870, kiedy to założyciel, Yataro Iwasaki, założył firmę, na której wyposażeniu były trzy statki parowe. Brat Yataro, a następnie syn oraz bratanek poszerzyli działalność firmy w trakcie kolejno obejmowanego stanowiska prezesa. Po II wojnie światowej oryginalna organizacja Mitsubishi rozpadła się na wiele niezależnych firmy, jak ma to miejsce do dzisiaj.

Drzewo rodowe Iwasaki:

drzewo rodowe

Początki

Historia „Mitsubishi” biegnie równolegle do historii Japonii. Założyciel, Yataro Iwasaki, pochodził z prefektury Kochi na wyspie Shikoku, która była siedzibą mocnego klanu Tosa. Pracował dla klanu i zasłużył się podczas zarządzania handlem w Osace. W roku 1870 założy własną firmę, Tsukomo Shokai, posiadającą trzy statki parowe, które czarterował dla klanu Tosa. Takie były początki Mitsubishi.

Firma rozrastała się szybko zmieniając w międzyczasie kilkukrotnie nazwę: Mitsukawa Shokai, Mitsubishi Shokai, Mitsubishi Jokisen Kaisha, Yubin Kisen Mitsubishi Kaisha.

Pod nazwą Yubin Kisen Mitsubishi Kaisha firma zainaugurowała swoje usługi w Chinach. Stała się tym samym pierwszą japońską firmą, która otworzyła trasy poza krajem. Układy polityczne zwróciły się jednak przeciwko Mitsubishi we wczesnych latach 1880, kiedy to rząd zasponsorował utworzenie firmy konkurencyjnej. Konkurencja jaka w tym czasie się wytworzyła spowodowała bankructwo obydwu firm.

Yataro umarł na raka w roku 1885 a jego młodszy brat został kolejnym prezydentem Mitsubishi. Walka między Mitsubishi i konkurencją zakończyła się arbitrażem rządu i utworzeniem Nippon Yusen – dziś NYK Line.

Podczas eskalacji niezdrowej konkurencji na morzu, Mitsubishi zaczęła dywersyfikować działalność. Firma zakupiła kopalnię miedzi Yoshioka w Okayama oraz kopalnię węgla Takashima w Nagasaki. Dało to podstawy do późniejszego (1884) odkupienia od rządu stoczni Nagasaki Shipbuilding Yard, a następnie skonstruowanie i wyprodukowanie pierwszego japońskiego statku parowego.

 

Dywersyfikacja

W roku 1885, Yanosuke Iwasaki stając na czele organizacji Mitsubishi został następcą swojego starszego brata Yataro.

Po uniezależnienieu NYK, Mitsubishi kontynuowało swój rozwój i dywersyfikację pod autokratycznymi rządami Yanosuke. Dokupił on kolejnych dziewięć kopalni dając podstawy do rozwoju przemysłu.

Yanosuke wcielił w Mitsubishi ideę nowoczesnej korporacji. Ustalił on kierunki dalszego rozwoju bazując na przemyśle wydobywczym oraz stoczniowym. Rozszerzył działalność i umacniał pozycję w sektorze bankowości, ubezpieczeń. Dał tym samym podstawy na przyszły rozwój.

W roku 1890 zakupił 80 akrów ziemi w pobliżu Pałacu Cesarskiego znanego wówczas pod nazwą Marubouchi.

 

 

 

Decentralizacja

Syn Yataro, Hisaya, objął przywództwo firmy w roku 1893. Absolwent Uniwersytetu w Pensylwanii zrestrukturyzował Mitsubishi wspierając stopniową dywersyfikację działań biznesowych. Dzięki niemu powstały działy przeznaczone dla bankowości, handlu nieruchomościami, marketingu, administracji jak również dla przemysłu wydobywczego, czy też stoczniowego.

Niektóre z prywatnych inwestycji Hisaya są częścią dzisiejszego Mitsubishi. Zakupił m.in. Kobe Paper Mill, które jest dzisiejszym Mitsubishi Paper Mill, a także dał podstawy do stworzenia Browarów Kirin. Jego kuzyn Tosiya stworzył Asahi Glass, firmę, któ®a była pierwszą, japońską fabryką płyt szklanych, która odnosiła sukcesy w swojej branży.

Hisaya upierał się aby przestrzegać etycznych podstaw w kontaktach biznesowych. Po przerwie spowodowanej I wojną światową w 1914, wezwał wszystkich pracowników Mitsubishi do zdwojenia ich zaangażowania do integracji i uczciwości.

Filantropia to również jedna z zasad wyznawanych przez Hisaya. Podarował on miastu Tokio dwa ogrody – Rikugien oraz Kiyosumi-Teien, a także utworzył Toyo Bunko.

 

Modernizacja i rozpad

Koyata Iwasaki, syn Yanosuke, objął fotel prezesa po Hisaya w roku 1916, w wieku 38 lat. Podobnia jak Hisaya, studiował za granicą, kończąc Uniwersytet Cambridge. Prowadził Mitsubishi przez blisko 30 lat i grał kluczową rolę w kreowaniu przemysłu japońskiego.

Podczas zarządu Koyata, Mitsubishi zostało zmodernizowane dalej w kierunku półautonomicznych spółek. Koyata sterował Mitsubishi tak aby stało się ono liderem w przemyśle maszynowym, wyposażenia elektrycznego, chemicznym. M.in. Mitsubishi Electric stało się później liderem w zakresie produkcji wyposażeni elektrycznego oraz wyposażenia domowego.

Rodzina Iwasaki pozbyła się części zarządu nad Mitsubishi poprzez publiczną sprzedaż udziałów. Do końca II wojny światowej zewnętrzni inwestorzy posiadali w swych rękach blisko połowę udziałów.

Koyata zachęcał cały czas menadżerów i pracowników aby stali ponad objawami ksenofobii, która zaczęła charakteryzować Japonię w okresie wojny. ‘Możemy zobaczyć wielu Brytyjczyków oraz Amerykanów wśród naszych partnerów biznesowych,” przypominał kierownictwu Mitsubishi po wybuchu wrogości. „Oni byli naszymi przyjaciółmi, którzy podjęli się prowadzenia projektów razem z nami oraz, którzy dzielili się z nami swoimi interesami. Jak tylko pokój wróci, oni znów powinni stać się naszymi partnerami.”

Po wojnie, okupacja sił alianckich wymogła rozwiązanie dużych grup przemysłu japońskiego. Ostatni prezydent Mitsubishi, Koyata Iwasaki, opierał się spełnieniu żądania, ale poddał się mu w roku 1945. Centrala Mitsubishi została rozwiązana 30 września 1946, a po tej dacie wiele z firm z grupy Mitsubishi konsekwentnie rozpadało się na coraz mniejsze firmy.

 

Nowe początki

Stara organizacja Mitsubishi zakończyła swoje istnienie w roku 1946. Główna firma koncernu została rozwiązana, a poszczególne firmy wchodzące w skład rozpadły się na setki odrębnych działalności. Większość firm zaniechała stosowania nazwy i emblematu Mitsubishi wskutek nacisków sił okupujących.

W roku 1952, ustalenia zawarte wskutek postanowień pokoju w San Francisco umożliwiły powrót Japonii jako równoprawnego członka społeczności międzynarodowej.

W 1954, ponad 100 firm postanowiło od nowa powołać koncern. Po tej dacie część z firm zaczęła ponownie używać nazwy Mitsubishi oraz symbolu trzech diamentów.

Japonia w latach 50-tych oraz 60-tych była miejscem bezprecedensowego wzrostu ekonomicznego, czego znaczną częścią były firmy wchodzące w skład grupy Mitsubishi.

Aby uczcić pamięć w setną rocznicę założenia pierwszej spółki Mitsubishi, spółki dalej obecne na rynku założyły Fundację Mitsubishi w 1969.

X

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika.
Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Prywatności.